Fizika program

 

A2_3 Nyitott labor programok (EFOP-3.4.4-16-2017-00024):

  • A Nyitott labor programhoz minimum 6 db kutatásalapú tanulási program kidolgozása,
  • Kísérletleírások, feladatlapok elkészítése
  • Foglalkozások tartása.


A 6 kutatásalapú program:

1. A logisztikus leképezés vizsgálata

A program szűkebb tudományterülete(i): Matematika és biológia (ökológia)
A program célközönsége: reál érdeklődésű középiskolások
A méréshez kapcsolódó egyetemi szak: Matematika, Fizika

Eszközigény és anyagigény:

  • számítógépek mérőpáronként 1 db
  • táblázatkezelő program (pl.: Excel, stb…)

A mérés rövid leírása:
A mérés során a diákok megismerkednek a legegyszerűbb, már kaotikusan viselkedő ökológiai modellel a logisztikus leképezéssel.

Megjegyzés: A pókháló módszert is mutassuk meg lehetőség szerint.

2. Tranzisztorok vizsgálata

A program szűkebb tudományterülete: Fizika (elektronika)
A program célközönsége: olyan középiskolások, akik a Mérnökinformatikus szak iránt érdeklődnek
A méréshez kapcsolódó egyetemi szak: Fizika, Mérnök informatikus

Eszközigény és anyagigény:

  • változtatható feszültségforrás
  • tranzisztor, panelre beépítve
  • digitális multiméter: 2db
  • vezetékek
  • számítógép táblázatkezelővel (táblázat és grafikon készítéséhez) vagy milliméterpapír

A mérés rövid leírása:
A mérés során a diákok megismerkednek a tranzisztorok alapvető tulajdonságaival, megmérik jellemző paramétereiket, megismerik legalapvetőbb kapcsolásaikat.

Megjegyzés: A tranzisztor viselkedésének ismerete a modern félvezető technika megértésének alapja. A középiskolában nem sok szó esik róla, de egy jobb képességű diák képes megérteni működésének alapjait.

3. Homokok vízáteresztő képességének vizsgálata

A program szűkebb tudományterülete: Földtudomány
A program célközönsége: olyan középiskolások, akik a földtudományok vagy a környezettan iránt érdeklődnek
A méréshez kapcsolódó egyetemi szak: Földtudományok (földrajz), Környezettan, Fizika

Eszközigény és anyagigény:

  • alul elszűkülő üveghenger térfogatbeosztással elzáró csappal (PET palackból is össze lehet építeni)
  • textillap, lyukacsos fém tartólap
  • állvány befogóval
  • átszitált homok, víz
  • üvegpohár (mérőhenger)
  • stopper
  • számítógép táblázatkezelővel (táblázat és grafikon készítéséhez) vagy milliméterpapír

A mérés rövid leírása:

A mérés során a diákok megismerkednek egy nagyon egyszerű időben exponenciális ütemben lejátszódó folyamattal. Az exponenciálisan lejátszódó folyamatok bár a természettudományokban nagyon gyakoriak, ennek ellenére a közvetlenül laboratóriumban való megtapasztalásukra alkalmas kísérlet kevés van. A közvetlen megtapasztalás nehézségei: a folyamat túl nagy időskálán zajlik pl.: szaporodási, bomlási folyamatok (fizika – radioaktivitás, kémia, biológia – sejtek szaporodása táptalajon), az exponenciálisan viselkedő mennyiség nem tapasztalható meg közvetlenül az érzékszerveinkkel (pl.: tranziens jelenségek az elektronikában, elektromos rezgőkörök, stb…). Ezen mérés esetén egyik nehézség sem lép fel.

Megjegyzés: A homokot át kell rostálni, hogy homogén legyen.

4. Napelemek vizsgálata

A program szűkebb tudományterülete(i): Fizika (elektronika)
A program célközönsége: reál érdeklődésű középiskolások
A méréshez kapcsolódó egyetemi szak: Fizika, Mérnök informatikus, Környezettan

Eszközigény és anyagigény:

  • napelemek
  • változtatható fényforrás vagy olyan
  • fénymérő eszköz
  • digitális multiméter: 2db
  • vezetékek
  • számítógépek mérőpáronként 1 db
  • táblázatkezelő program (pl.: Excel, stb…)

A mérés rövid leírása:

A mérés során a diákok megismerkednek a napelemek legfontosabb tulajdonságaival, meghatározzák a rájuk jellemző karakterisztikákat. A teljesítmény függése a beesési szögtől, megvilágítástól stb…

Megjegyzés: A mérés aktualitása az, hogy a megújuló energiák az utóbbi időben egyre inkább előtérbe kerülnek, elterjedésük a háztartásokban is egyre általánosabb.

5. Egy kaotikusan viselkedő áramkör vizsgálata

A program szűkebb tudományterülete(i): Fizika (elektronika)
A program célközönsége: reál érdeklődésű középiskolások
A méréshez kapcsolódó egyetemi szak: Fizika, Mérnök informatikus

Eszközigény és anyagigény:

  • egy panelen előre összeállított kapcsolás (nem lineáris ellenállás)
  • áramköri elemek (FELSOROLÁS MÉG JÖN)
  • oszcilloszkóp
  • digitális multiméter
  • vezetékek

A mérés rövid leírása:

A mérés során a diákok megismerkednek egy kaotikusan viselkedő áramkörrel

Megjegyzés: A mérést esetleg lehetne kivitelezni áramköröket szimulálni képes (freeware) programokkal is. Ekkor nyilván számítóképek és szimulációs program kell a méréshez. Ennek az lenne az előnye, hogy az attraktort számítógéppel is ki lehetne rajzoltatni, nem csak oszcilloszkópon megmutatni.

6. Sportmozgások mérése

A program szűkebb tudományterülete(i): Sporttudományok
A program célközönsége: érdeklődő középiskolások
A méréshez kapcsolódó egyetemi szak: Sporthoz kapcsolódó szakok, Fizika, Informatika

Eszközigény és anyagigény:

  • videókamera
  • számítógép
  • videóelemző program
  • táblázatkezelő program

A mérés rövid leírása:

A mérés során a diákok videóra veszek egy mozgást és meghatározzák annak a sportteljesítmény szempontjából legfontosabb jellemzőit. Egyes sportok esetén előre elkészített videókat elemzünk.

Megjegyzés: A mozgás lehet: 100 méteres síkfutás rajtja, súlyemelés, súlypontemelkedés mérése, technikai sportok, rajtok (a különböző sportok esetén pl.: úszás, futás),

 

 

Go to top